A. Ghani Abdullah

a-ghani-abdullah.blogspot.com

  • Karya besar penggerak diri

    A GHANI ABDULLAH, pengarang kelahiran Ramuan Cina Kecil, Lubuk Cina, Melaka. Karyanya mendapat tempat dalam Berita Minggu, Mingguan Malaysia, Utusan Zaman, Harian Nasional, Dewan Sastera, Dewan Budaya, Dewan Siswa dan Dewan Pelajar di samping menulis novel, Camar Putih di Awan Biru, pada 1991; Permaisuri (1995) dll.

Cerita Tiga:

Pandangan/Cadangan oleh A.Ghani Abdullah kepada PENA
Pada 20 Disember 2009 sempena Mesyuarat Agung PENA
---------------------------------------------------------------

1.    Memandangkan ada beberapa orang ahli PENA menganggotai Ahli Lembaga Pengelola DBP
Maka saya mencadangkan usul  supaya DBP diberi peruntukan besar seperti sebuah Kementerian Sukan-Kementerian Kebudayaan dan Kesenian dan sebahagian daripada peruntukan itu dapat

    Menjana gerakan bahasa dan sastera serta penerbitan dalam bahasa Melayu dengan lebih berkesan lagi.
    Diberi peruntukan kepada badan-badan penulis  tanah air secara tetap seperti PENA.
     Memberi bantuan kepada penulis tanah air menerbitkan karya sendiri-kreatif dan non kreatif dengan syarikat yang dipilih oleh penulis (Barangkali sekarang ada tetapi seperti melepaskan batuk di tangga sahaja).
    Menerbitkan akhbar sendiri untuk gerakan membangun dan mempopularkan penulis dan karya tanah air bukan sekadar Buletin Klik sahaja.
    Membolehkan DBP merancakkan kerjasama dengan TV dalam negeri dan luar negeri dalam memperkenalkan penulis dan karya.

2.Memandangkan keperluan dan cabaran sekarang dan akan datang, maka Menteri dan Kementerian Pendidikan (Sepaututnya DBP sudah lama di bawah Jabatan Perdana Menteri)  hendaklah melantik Ketua Pengarah DBP  daripada Pegawai DBP bersendiri. Jika mereka belum bersedia;  maka hendaklah melantik tokoh bahasa/sastera/budaya /sasterawan negara menduduki jawatan itu bukan melantik seseorang sebagai tugas pentadbir sahaja.

3.Memandangkan penulis kreatif dan non kreatif dalam bahasa Melayu mendaulatkan kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa perpaduan dan ilmu, maka royalti penulis hendaklah bebas daripada sebarang cukai kecuali buku teks.

4.Memandangkan perkembangan hadiah untuk pertandingan popular lain mencecah satu juta, maka eloklah pihak kerajaan menghulurkan hadiah untuk Anugerah Sasterawan Negara sehingga RM 200/= ribu dan sebuah rumah banglo. Mana-mana Sasterawan Negara terdahulu yang menerima RM30/= ribu  hendaklah ditambah RM30/= ribu  seperti hadiah yang diterima oleh Sasterawan Negara kini yang menerima hadiah sebanyak RM60/= ribu.

5.Memandangkan kebajikan dan kepentingan penulis belum diberi perhatian serius oleh banyak pihak, maka eloklah gerakan kebajikan dan kepentingan penulis ini terus digerakkan oleh PENA dan persatuan penulis yang lain. Termasuk misalnya kedudukan dan kebajikan  Dr. Ahmad Razali sebagai Setiausaha Kerja dan Setiausaha Agung PENA.

6.Memandangkan badan-badan tertentu termasuk DBP hendaklah lebih yakin melaksanakan  tugas atau melaksanakan fungsinya dan jangan sehingga timbul seperti yang disuarakan oleh Datuk Noor Azam bahawa artikelnya yang memperkatakan tentang bahasa pun tidak berani disiarkan oleh pihak DBP. Perkara ini tentunya menimbulkan banyak kemungkinan dan persoalan kepada kaum penulis dan orang ramai.

7. Kaum penulis dan persatuan penulis tentunya amat berterima kasih kepada Datuk Hassan Ahmad dan SN Datuk A. Samad Said, Datuk Baha Zain  dan rakan-rakan lain yang teguh memperjuangkan Matematik dan Sains kekal dalam Bahasa Melayu.Tahniah dan terima kasih.

a.ghani abdullah

*Nota: Lazim pandangan hanya pandangan. Apa kata Y.A.B. Perdana Menteri, mahukah beliau memikirkan cadangan ini? Lihat cerita penulis tanah air zaman Usman Awang, Keris Mas dalam novel Apabila Hidup Menjadi Lembah Kesusahan.

-AG

Categories:

0 Response for the "Citra : Dari pandangan mata pena..."

Post a Comment