A. Ghani Abdullah

a-ghani-abdullah.blogspot.com

  • Karya besar penggerak diri

    A GHANI ABDULLAH, pengarang kelahiran Ramuan Cina Kecil, Lubuk Cina, Melaka. Karyanya mendapat tempat dalam Berita Minggu, Mingguan Malaysia, Utusan Zaman, Harian Nasional, Dewan Sastera, Dewan Budaya, Dewan Siswa dan Dewan Pelajar di samping menulis novel, Camar Putih di Awan Biru, pada 1991; Permaisuri (1995) dll.

Citra : Novel Harimau Oh Harimau

Posted by S.A.G On 7:14 AM 0 comments

Cerita Dua:

Novel Harimau Oh Harimau lebih merupakan Novel Sacerdai iaitu novel yang mengandungi unsur satira dan dibalut dengan bongkah batu bersurat yang mengandungi cerpen dan unsur catatan atau nota. Kisah lima ekor harimau cuba menyelamatkan  seekor anak harimau daripada dibunuh oleh manusia. Ibu bapa anak harimau dibunuh oleh manusia.

Tentang novel di atas saya  cabut petikan ucapan rakan Tiroha Lib ( Nama panggilan rakan) : Katanya, “ Novel Harimau Oh Haraimau ini tidak ditulis dalam bentuk yang lazim ditulis oleh penulis novel yang lain. Saya  berharap novel ini dapat dilihat dan diterokai sebagai sebuah novel berbentuk baru iaitu novel  Sacerdai. Dengan istilah ini barangkali penganalisis dapat berbicara daripada terlibat dalam penjajahan teori. Penjajahan teori yang saya maksudkan ialah penganalisis/pembicara tidak menjadi novel Harimau Oh Harimau seperti penjajahan Inggeris yang menakluki sesebuah negara bagi mendapatkan hasil dalam negeri yang ditaklukinya. Kebaikan dan kemajuan rakyat/penduduk asal dibuaiabaikan.” Itu pandangan seorang rakan.

Barangkali maksud rakan saya itu, seperti yang dilakukan oleh seorang pensyarah (Allahyarham) Dr. Darwis Harhap. Cara memaparkan ulasan bersama dengan ilmunya dengan penulis/pengkarya. Atau yang pernah saya lihat tulisan dan ulasan yang dibuat oleh Jaafar Rahim (Dato’). Saya tak tahu nak katakan apa, barangkali Prof. Madya Taha Kadir (Bekas pensyarah UPM), atau Dr. Sahlan , Dr. Mana Sikana, Dr.Muhammad Hj. Saleh, Dr. Hashim Awang, Drs. Daud Mohammad  boleh beri komen. 

Bagi saya, penulis  eloklah terus menulis cara dan bentuk serta perjuangan yang tergerak ke arah kebenaran yang difikirkannya. Biarlah orang lain mengulas ikut rentaknya. Yang penting, galakkan rakyat Malaysia suka membaca! Galakan penulis menerbitkan pelbagai jenis buku dalam Bahasa Melayu. Termasuklah orang bukan Melayu.

Saya tabik hormat kepada Datuk A.Samad Said, Dato’Aziz Deraman, Dato’ Ahamad Kamal Abdullah dan beberapa orang rakan lain yang sudi memiliki novel ini dan memberikan sokongan.

Terima kasih.-A.GHANI ABDULLAH

Categories:

0 Response for the "Citra : Novel Harimau Oh Harimau"

Post a Comment