A. Ghani Abdullah

a-ghani-abdullah.blogspot.com

  • Karya besar penggerak diri

    A GHANI ABDULLAH, pengarang kelahiran Ramuan Cina Kecil, Lubuk Cina, Melaka. Karyanya mendapat tempat dalam Berita Minggu, Mingguan Malaysia, Utusan Zaman, Harian Nasional, Dewan Sastera, Dewan Budaya, Dewan Siswa dan Dewan Pelajar di samping menulis novel, Camar Putih di Awan Biru, pada 1991; Permaisuri (1995) dll.

Citra : HOH : 24

Posted by S.A.G On 7:00 AM 0 comments

PETIKAN  BAB 24 DALAM Novel Harimau Oh Harimau  karya A.Ghani Abdullah. Novel ini dikategorikan jenis Sacerdai yang mengandungi kisah harimau (bentuk satira) dalam Hutan Kembayat Sutera diselit dengan cerpen (mengandungi kisah luar hutan) dan nota-nota di Batu Bersurat. Harga RM135/= senaskhah. Cetakan terhad untuk koleksi penggemar novel.

Bunyi surat/dokumen itu.

    Ditujukan untuk perhatian kaum harimau politkus  yang berpolitik di rimba raya.

Klinik Politikus

    Sebuah bangunan tinggi bagaikan sebuah lilitan dawai pagar rupa bentuknya. Bangunan setinggi  enam puluh tiga tingkat. Macam-macam  jenis syarikat dan pejabat persendirian atau bilik pejabat kegunaan peribadi. Syarikat Fido Bo Bhd.,  Doltiket Poy Bhd.,  Keropok Tido Sdn. Bhd. ,
Penyapu Basi Bhd., Najitoyak Khol Bhd., Lababo Katak Sdn. Bhd., Din Joget, Mozi Cukil, Pang To,  Gukepal Englo dan macam-macam jenis  syarikat.
Di antara puluhan syarikat besar itu ada sebuah klinik yang diberi nama KLINIK POLITIKUS .

Klinik Politikus ini di tempatkan di Tingkat 7-57-98/99. Hanya orang tertentu yang tahu ke tempat itu. Mereka dikehendaki mendaftar di pelabuhan  dan kemudian akan dibawa secara sulit ke Klinik Politikus. Yang  punya diri mengetahui klinik ini.

Dan setiap pesakit atau pelanggan ke klinik ini akan melupakan sepenuhnya  akan tempat ini selepas menerima rawatan. Mereka bagaikan tidak pernah menerima apa-apa rawatan untuk menyembuh penyakit atau masalah mereka. Semua kes adalah sulit dan dilindungi secara perjanjian dan undang-undang. Nama pesakit dirahsiakan sepenuhnya. Bayarannya ikut kemampuan Yang Berhormat itu.

 Pesakit diminta membeli sebuah penyapu,  berus dan span dengan harga ikut kemampuan dan jenis penyakitnya. Pesakit akan sembuh, segar, ceria, bertenaga dan berfikiran positif.

Tetapi jika melanggar pantang, mereka terpaksa masuk semula ke klinik ini. Pantangnya mereka tidak boleh makan harta anak yatim, atau mengutip wang amal dan kemudian menggunakan sebahagian untuk diri atau syarikatnya. Apatah lagi jenis wang yang diterima secara rasuah. Mereka  mesti mengamalkan puasa setiap bulan sekurang-kurang tiga hari. Penyapu, berus dan span yang dibeli di Klinik Politikus hendaklah digunakan apabila berada  di mana-mana sahaja. Jika  mendapati rumah bersampah, maka hendaklah sama-sama menyapu sampah dengan keluarga.  Jika ada  kain baju  kotor atau kawasan simen rumah yang kotor, maka hendaklah diberus. Dibersihkan.

Span  hendaklah digunakan untuk membasuh pinggan-mangkuk selepas makan. Terutama pinggan makan sendiri. Jangan sekali menggaji atau ada pembantu rumah atau amah.

Pesakitnya terdiri dari ahli politik sahaja dan masih berkhidmat atau memegang status wakil rakyat  Dewan Undangan Negeri atau Ahli Parlimen.
Pesakit datangnya dari pelbagai negara termasuk USA, England, Sepanyol, Perancis Russia, Jerman, India, China, Mongolia, Afrika, Switzerland,Thailand, Jepun, Australia, New Zealand, Singapura, Kanada, Filipina, Denmark dan Belanda.

Klinik Politikus ini  khas untuk mengubati penyakit orang politik. Penyakit kronik orang politik yang diburu oleh bayang-bayang politiknya kerana perbuatan salah diri sendiri.

Mereka ada yang terisak-isak menangis. Malah yang terhentak-hentak tangisannya. Hentakan tangis tidak pernah berlaku. Hentakan ini bermakna sambil menangis sambil menghantuk kepala dan menghentak kaki ke tunggul kayu atau di  tempat keras.

 Ahli politik boleh melepaskan geram di klinik ini. Diajar menumbuk macam ahli peninju dunia. Mereka akan berbuat apa sahaja. Tetapi mesti menggunakan alat yang disediakan oleh Klinik Politikus sahaja. Alat ciptaan Klinik Politikus boleh meredakan dan menjelmakan ketenangan. Peralatannya nampak serupa  seperti di hospital dan di rumah tetapi kesan dan kegunaannya amat ajaib. Dengan segera berupaya menyembuh  penyakit politikus. 

Ahli politik yang hilang visi akan membakar kakinya hingga lecur dan kemudian diberi ubat Kong Kang Beruk namanya bagi penyembuhan. Ahli politik yang selalu memberi harapan kepada rakyat tetapi tidak menunaikannya, mereka akan dimandikan dengan air cili padi dan kemudian disumbat mulutnya dengan daging busuk. Akhirnya diberi ubat Tok Tok Ketampi namanya.

Mereka yang suka berperang dan suka menjajah rakyat yang merdeka akan  dilelong segala hartanya dulu sebelum diberi ubat Ketiting Tempoyak Basi namanya. Ubat ini membolehkan mereka mati dengan aman. Jika tidak hidupnya sentiasa  diburu oleh mimpi yang tubuhnya kena panggang dan datang  serigala meratahnya.

Bermacam-macam jenis penyakit dan bermacam-macam jenis ubat disediakan. Mereka yang mendapat rawatan di klinik ini akhirnya ceria dan wajahnya membunga senyuman manis dan kuat beribadat.

 Mereka yang beragama diberi suntikan dengan ajaran roh agama. Pegangan agama sebagai makanan rohani. Mereka perlu membaca kitab-kitab agama dan berbanyak-banyak zikir.

Doktor yang didatangkan di sini adalah sebenarnya orang biasa tetapi diberi ijazah kerana keikhlasan mereka untuk mengubati pesakit ahli politik dunia. Pemandu atau pengawal peribadi, setiausaha-setiausaha  Ahli Yang Berhormat semuanya tidak tahu bos-bos mereka mendapat rawatan di Klinik Politikus itu.

    Syarikat ini dipunyai pengasasnya iaitu Tuan Abdul Mutalib Rani dengan Penasihatnya Profesor Madya  Tahir Kadir. Keuntungan syarikat, sebahagiannya digunakan untuk membangunkan pendidikan anak yatim dari peringat rendah hingga ke peringkat tinggi. Sebahagian lagi untuk membeli semula tanah nenek-moyangnya yang sudah tergadai ke tangan orang lain dan membangunkan nasib kaum harimau yang terbiar.

    Perbuatan mereka itu terdengar kepada dua ekor anak harimau iaitu si harimau Putera Hang Tuah dan si harimau Puteri Tun Fatimah. Dua ekor harimau suka bunyi surat itu. Bunyi itu suara yang bukan daripada manusia. Tetapi daripada benda dan binatang. Surat itu bunyikah? Bunyi senapang. Bunyi burung, alat muzik, bunyi biola. Apa bunyi surat itu?Ha!Ha! Sebuah permainan kata. Disengajakan.

Sang tikus yang bersembunyi dalam kapal keriau dengan kisah Klinik Politikus itu. Sang tikus juga mangsa tikus politik/orang politik yang suka berlawan dengan musuh politik dengan mendekati  personal attacks/serangan peribadi. Sepatutnya tikus politk membangunkan perkasa keyakinan  dan imej besar rakyat tikus. 

Harapan baru rakyat tikus mesti ditonjolkan bukan aktiviti lapuk, penipuan dan pandangan lemah dipancarkan. Cara ini merupakan teropong yang salah  hingga rakyat tikus muak dan benci.

Seekor lipas melintas di beberapa helaian kertas yang terlepas dari tangan seorang kelasi kapal. Kertas itu berterbangan ditiup angin di atas dek lalu masuk ke pintu tangga ke perut kapal.

Categories:

0 Response for the "Citra : HOH : 24"

Post a Comment